Części

Co powoduje, że przegub kulowy jest taki ważny?

single image

Podwozie i system utrzymujący ciągnik na drodze jest złożony z podzespołów o różnym znaczeniu. Wahacze mają działania wytłumiające drgania podczas ruchu pojazdu, a piasty kół łączą koła z pojazdem. Z powodu dużych obciążeń są narażone na intensywną eksploatację i co jakiś czas muszą być wymieniane. Podobne znaczenie ma przegub kulowy – element pośredniczący w przenoszeniu siły ze skrzyni biegów na koła. W czasie gdy moment obrotowy znajduje się na kołach, przegub umożliwia wykonanie ruchu skrętnego bez ryzyka zniszczenia się wału osiowego. 

Do czego służy przegub kulowy?

Najważniejszą funkcją przegubu kulowego jest przeniesienie momentu obrotowego ze skrzyni biegów na elementy stykające się z powierzchnią ziemi. Przenoszenie ruchu może odbywać się w dwojaki sposób:

  • synchronicznie – gdy dwa wały napędowe przemieszczają się z tą samą prędkością,
  • asynchronicznie – w tej konfiguracji część napędzana i powodująca ruch przemieszczają się tylko w przypadku, gdy obie są na tej samej osi. Wychylenie i zmiana położenia każdej z nich powoduje zmianę ruchu, pulsowanie lub przyspieszenie wału wyjściowego.

W ciągnikach przeguby kulowe znajdują się najczęściej z przodu i umożliwiają ruch skrętny traktora w dowolnym kierunku. Jeśli maszyna jest wyposażona w przegub tylny, to przeniesienie napędu następuje między skrzynią biegów i mostkiem napędowym.

Jak jest zbudowany przegub kulowy?

Pierwsze urządzenia wyposażone w przegub kulowy były złożone z dwóch identycznych połówek, które łączono techniką spawania. Wewnątrz przegubu umieszczano takie części, jak:

  • sworznie,
  • sprężyny,
  • płytki dociskowe.

Z czasem sprężyny zastąpiono plastikową tuleją, która znacznie lepiej radziła sobie z dużymi obciążeniami na drodze. Obecnie stosuje się bardziej wytrzymały materiał, który umożliwia zamknięcie całego mechanizmu w elemencie zwanym butem. Części wewnątrz tego “buta” są od siebie całkowicie odizolowane, dlatego przegub odznacza się dłuższą żywotnością. W środku znajduje się nylonowa wyściółka, korpus oraz palec kulowy dopasowany rozmiarem do buta. 

Dlaczego przegub może ulec awarii?

Jest wiele sytuacji, w których przeguby kulowe zużywają się lub ulegają zniszczeniu. Prędzej czy później każda mechaniczna część staje się bezużyteczna, ale w wielu przypadkach można ten proces opóźnić. W przypadku pojazdów rolniczych i samochodów wiele zależy od zachowania kierowcy. Niektóre czynniki powodują, że przegub szybciej ulega zużyciu:

  • przypadkowe rozdarcie buta powoduje rozszczelnienie się przegubu, wewnątrz rozprzestrzenia się korozja i dostaje się wilgoć,
  • wybieranie dróg o słabym stanie nawierzchni jest niebezpieczne dla stanu technicznego przegubów kulowych – naraża to tę część na duże naprężenia mechaniczne, które potem trzeba wymieniać,
  • brak serwisowania i smarowania to początek końca każdej części mechanicznej,
  • kiedy sworzeń i elementy mocujące ulegają zmęczeniu to przegub może nawet wyskoczyć z gniazda. 

Powyższych sytuacji na szczęście można uniknąć. Jeśli część będzie niezbędna do wymiany to warto postarać się o dobrego dostawcę. Internetowe sklepy rolnicze dysponują częściami do wszystkich znanych marek sprzętu rolniczego.

Inni czytali podobne: